Vyhledávání

Sledujte nás online
Do you speak?

Cyklovýlet z Černošic na Karlštejn a zpět přes okolní kopce

Máte-li rádi výhledy a při projížďce na kole spíše kopcovitý terén, tak je tento výlet určen přímo Vám. Z Černošic Vás povede nejprve do Všenor, odkud vystoupáte do podbrdské vrchoviny zvané Hřebeny. Trasou přes příjemné lesy se dostanete nejprve do města Mníšek pod Brdy a dále Vás doveze zpět do údolí řeky Berounky k jeho největší a nejznámější dominantě - hradu Karlštejn. Cestu zpátky si budete moci pro změnu vychutnat přes vesničky v CHKO Český kras.

V naší zemi neexistuje známější hrad než Karlštejn. Kdo na něm nebyl osobně, ten určitě viděl film „Noc na Karlštejně“, muzikálovou komedii na motivy hry Jaroslava Vrchlického o údajném zákazu přítomnosti žen na hradě. Opevněné sídlo založil Karel IV. roku 1348 kvůli uložení královského pokladu, zejména sbírek svatých relikvií a korunovačních klenotů. A svou výjimečnost si hrad ve vnímání lidí uchoval až do současnosti. Stojí na vápencovém ostrohu nad údolím poblíž široké nivy Berounky a jeho budovy se stupňovitě zvedají do výše, od předhradí a purkrabského paláce přes mohutný císařský palác, Mariánskou věž až po majestátní šedesátimetrovou Velkou věž. Po třicetileté válce Karlštejn skoro 250 let chátral, než roku 1887 začala jeho rekonstrukce podle plánů Friedricha Schmidta a Josefa Mockera.

Ze železniční stanice Černošice pojedete s cyklotrasou č. 3 po silnici podél železniční trati až do Všenor. Zde odbočíte vlevo do ulice Květoslava Mašity a projedete kolem malého secesního zámku a bývalého barokního pivovaru. Se začátkem cyklotrasy č. 8129 uhnete vpravo do náročného stoupání přes Černolice. Vrchovina zvaná Hřebeny vám zde dá poprvé pořádně zabrat, neboť budete muset zdolat nadmořskou výšku 500 m. Asfaltová hřebenová cesta vás přivede až nad Mníšek pod Brdy, kam sjedete po okraji zástavby.

Zdejší dominantou je barokní kostel sv. Václava s padesátimetrovou věží v novorománském stylu a obrazy slavných malířů Petra Brandla a Karla Škréty. Architektonickým skvostem je rovněž čtyřkřídlý zámek, který nechal v 17. století Servác Engel z Engelsflussu přestavět na výstavné šlechtické sídlo.

Po lokální cyklotrase Mníšecko-Z pojedete z centra města mezi Zámeckým a Prostředním rybníkem po úzké asfaltce přes Stříbrnou Lhotu na rozcestí Na Rovinách, kde odbočíte vpravo po trase Mníšecko-Č. U Červeného kříže se dáte vlevo se žlutou turistickou značkou. Překonáte nejvyšší bod výletu ve výšce 547 m n. m. a poté sjedete po neznačené stezce do Haloun. Cyklotrasy č. 8130 a 3 vám ukážou cestu do Zadní Třebaně a trasa Po stopách českých králů míří podél Berounky neomylně do Karlštejna.

Po prohlídce hradu se musíte vrátit do vsi, u fotbalového hřiště odbočit vlevo a přes žlutou značku se dostat na Mořinskou ulici. Vystoupáte na náhorní plošinu, minete okraj Mořiny a po silnici budete pokračovat dál přes Trněný Újezd, Roblín a Solopisky krajinou Českého krasu zpět do Černošic. Na jeho okraji v Karlštejnské ulici si napravo povšimněte nádherné vily čp. 282 ve stylu tzv. geometrické moderny. Vznikla v letech 1908–1909 podle návrhu Jana Kotěry, zakladatele české moderní architektury, pro ředitele králodvorských železáren Emila Kratochvíla.